De vigtigste marketingstrategier du bør kende til for at drive en online virksomhed

Artikler

Det er vigtigt at have marketingstrategier, fordi de giver retning. Du har måske allerede en professionel hjemmeside, men uden en marketingstrategi har du ikke en plan, og tager blot skud i mørket for at forsøge at ramme dit mål.

Alt for ofte hører man om situationer som: “Jeg hyrede denne fyr til at gøre denne ene ting, men der kom aldrig noget ud af det.” Lyder dette bekendt for dig?

 

Dette sker, fordi du sidder fast i “taktik-land.” Det er her en enestående handling, værktøj eller løsning bruges til at komme til et resultat. Men her er sagen – en taktik kan kun give et endeligt 1-til-1 resultat. For eksempel kunne en taktik være at få flere Instagram-følgere ved at følge andre profiler. Resultatet er, at du får flere følgere. Intet mere, intet mindre. Og alligevel vil folk konsekvent tro, at denne taktik vil give dem noget mere, som nye kunder osv.

Det er ikke til at sige, at taktik ikke er værdifuld. Faktisk er de afgørende. Det skal dog forstås, at taktik lever inde i marketingstrategier. Det er små handlinger, der er drevet af og understøtter en større strategi.

 

Ansvarlighedsramme

Jeg har brugt over et årti på at teste alle slags værktøjer, løsninger og forskellige tilgange. Ligesom alle andre startede jeg med hundredvis af taktikker og fejlede mange af dem, indtil man indså problemet – jeg havde ikke en strategi.

 

Med en strategi, starter det hele med en ansvarlighedsramme. Det er blot en 80/20-model for ens markedsføringspraksis. Det ser sådan ud:

Handling – Det betyder, at 80 % af tiden gør man noget. Med andre ord, man får tingene gjort. Man tager affære. Hvorfor er dette vigtigt? Alt for ofte ser man, at folk ikke gør noget, hvilket sætter dem i en cirkulær situation, hvor de ikke får resultater. De spørger sig selv: “Hvorfor sker der ikke ting?” Svaret er, at de ikke gør noget. Det er så enkelt som det.

Forbrug – 20 % af tiden – Se, lyt og lær. Jeg gennemgår løbende alt, hvad man gør i handlingskategorien og tager erfaringer tilbage til handlingskategorien som revisioner eller forbedringer. Jeg vil forklare mere om dette senere i artiklen.

 

Du tror måske, at dette er ret grundlæggende, og alligevel bliver det næsten aldrig praktiseret. De fleste mennesker lever den modsatte vej, med 80 % af en persons praksis brugt i en forbrugstilstand og 20 % i handlingskategorien. Jeg ønsker ikke at dykke for meget ned i psykologien om, hvorfor dette sker, men det er for det meste baseret på en form for frygt for fiasko eller manglende vilje til at udføre det arbejde, der kræves.

 

Marketingstrategimodel

Se – Sørg for, at du sikkerhedskopierer alt dit arbejde med analyser og rapportering. Hvis du ikke gør det, skyder du i mørket. Analyse og rapportering har ikke en dagsorden. De er din ven i den digitale verden. Se på tallene for at finde ud af, hvad der virkelig foregår. Jeg overrasker hele tiden mig selv over, hvad man ser i mine egne analyser. Vi har alle forudfattede meninger om, hvad der virker i vores virksomhed, men tallene lyver ikke.

 

Lyt – Åbn dine ører for, hvad folk siger. Spørg faktisk dine kunder om deres mening. Måske endda udføre nogle Persona Development-interviews. Uanset hvad det er, så hold altid dine ører åbne for alt, hvad dine kunder siger, uanset om det er godt, dårligt eller grimt.

 

Lær – Tag alt, hvad du har forbrugt i ‘Se’- og ‘Lyt’-komponenterne, og anvend det.

Herfra handler det om at skylle og gentage disse marketingstrategier. Følg denne ramme og model, og man garanterer dig meget mere selvtilfredshed i din erhverv hjemmeside og markedsføringsindsats.

Comments are closed.