Robotter er ikke helt klar til at overtage polering af biler endnu

Artikler

På trods af at der udviklet maskiner til automatisk polering – er de ikke helt klar til at gøre det ud for det arbejde du selv kan udføre med en polermaskine på din bil. Det kunne formentlig godt lade sig gøre, da det i høj grad er en visuel ting (i form af måling af laktykkelse, visualisering af ridser og glans) – men udfordringen kunne opstå ved kanter, dørlister, under dørhåndtag mv.

Automatisk maling af bilen

Når det kommer til robotterne har de for længst overtaget langt det meste produktion af bilen, så de store løft og samlingsarbejdet bespares. Malingsprocessen er også overtaget og giver den fordel at resultatet bliver langt mere ensartet.

Men:

Desværre er det også én af de steder, der ofte bliver sparet – og det kan være et problem i forhold til når bilen bliver ridset, da du ikke lige så let kan rette det op med en polermaskine. Dette grundet at laget af selve malingen og klarlakken som regel ikke er lige så tyk som den var på ældre biler. Det vil som oftest være den nederste tredjedel af bildøre som får et mindre lag lak end den øverste tredjedel.

Løs det med en keramisk coating

Hvis du får lagt en keramisk coating på din bil efter en polering som giver en målbar forøgelse af laktykkelsen, vil du – når du fremadrettet skal rette op lakken – rette direkte i den keramiske coating og dermed bibeholde den oprindelige lak. Det giver dig langt bedre mulighed for at rette op på småfejl i lakken.

Hvordan foregår en polering af bilen

Nogle har den misforståelse at de kan nøjedes med en billig polermaskine fra byggemarkedet til at polere bilen. Udfordringen er at den som oftest ikke har kræfter nok og rotationen kan forårsage skader i lakken hvis håndteret forkert. Her er det bedre at vælge en dual action polermaskine til begyndere, da denne både har kræfter nok til at fjerne ridser effektivt og samtidig gennem dens rotation sikrer at du i mindre grad kommer til at arbejde på det samme område i for lang tid.

For at polere bilen skal du først have rengjort lakken i bund. Det gør du ved at fjerne flyverust og andet nedfald kemisk. Slutteligt kan du mekanisk ”tage det sidste” med en claybar. Herefter er du klar til at gå i gang med din Dual Action polermaskine og polermiddel.

Polermidlet kan du få som grovt, mellem eller fint – det samme med polerpads. Til mange biler vil det være fint med mellem polermiddel og mellem pads – men  du er som oftest nødt til at forsøge dig frem ved at veksle mellem de forskellige – indtil du opnår det ønskede resultat.

Comments are closed.