Hvorfor skal du lave en søgeordsanalyse inden du går i gang med optimeringer?

Artikler

Hvis du står over for at skulle lave SEO optimeringer på din side og har undersøgt hvordan dette gøres, så vil du helt sikkert have stået over for ordet søgeordsanalyse. Men hvad er en søgeordsanalyse, hvorfor er det vigtigt og hvad kan der ske, hvis du skipper den?

 

I denne artikel får du ganske kort en introduktion til, hvad en søgordsanalyse er, og hvorfor du skal lave en. Vil du læse mere uddybende og få en decideret trin-for-trin guide til dette, så kan du læse meget mere om det her.

 

Det kan også have nogle fatale konsekvenser, hvis du ikke får lavet en søgeordsanalyse. Hvilke de er, må du læse videre om i artiklen.

 

Hvad er en søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse går helt konkret ud på, at du skal finde frem til hvad folk søger efter, når de går på søgemaskinerne og skal finde frem til din ydelse/dit produkt.

 

Det er altså her du får det absolut bedste indblik i, hvad folk søger efter, hvor mange der søger og også hvor meget konkurrence der cirka er på de pågældende søgninger. Dette gøres med diverse forskellige værktøjer, som kigger 12 måneder tilbage og viser gennemsnitsligt, hvor mange søgninger der har været. En søgeordsanalyse kan altså ikke kigge fremad og tager kun data tilbage i tiden. Det er værd lige at huske på denne lille detalje.

 

Laver du ikke en søgeordsanalyse, sidder du og optimerer i blinde og efter mavefornemmelser. Du kan risikere, at du sidder og optimerer på en søgning, der er ingen der søger på – Og hvor fedt er at ligge nummer 1, på en søgning ingen søger på?

 

Arbejd i blinde, eller lav en søgeordsanalyse og ram det der søges på

Laver du ikke en søgeordsanalyse er det ligesom at arbejde i blinde. Du aner ikke hvad du optimerer imod. Du ved ikke hvad du skal skrive i dine tekster, meta beskrivelser og titler. Du aner ikke hvilke kategorier, blogindlæg, ydelser du skal sætte ind henne.

 

Det anbefales på det kraftigste, at man giver sig god tid og gør noget ud af sin søgeordsanalyse. Ikke nok med, at du rent faktisk optimere på det, der søges efter, så er det også denne analyse, der danner hele grobunden for din strategi fremover.

 

Du kan, ud fra denne analyse lægge et helt roadmap af diverse blogindlæg, produkter eller hvor der skal optimeres og på hvad de næste mange måneder/år.

 

Det kan altså have rigtige irriterende konsekvenser, hvis man ikke får udført denne analyse. Du kan i bedste tilfald miste meget af din tid, men du kan også i værste tilfælde miste en hel del penge, da du måske har spenderet penge på links e.l. Derudover er der selvfølgelig også den store tabte fortjeneste du kunne have haft, hvis du havde optimeret rigtigt fra starten af.

Comments are closed.